سوالات متداول

سوال در مورد عطرها

سوالات متداول در مورد عطرها

سوال‌هایی در مورد عطر و ادکلن وجود دارد که ممکن است خیلی از افراد به ذهنشان خطور کند. در این مقاله سعی داریم بعضی از این سوالات متداول در مورد عطرها را بررسی کنیم.

بررسی سوالات متداول در مورد عطرها

چرا بوی هر عطر در افراد مختلف متفاوت است؟

ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که شیفته‌ی بوی عطری زیبا شده‌اید که یا اطرافیان استفاده کرده‌اند و یا در هنگام خرید آن را پسندیده‌اید. اما وقتی آن را بر روی پوست خود اسپری می‌کنید برخلاف انتظار، بوی کاملا متفاوتی دارد. در واقع این تفاوت بو به ساختار شیمیایی بدن هر فرد برمی‌گردد. تعادل PH پوست، چرب یا خشک بودن پوست، عرق بدن، سطح هورمون‌ها، سن افراد و حتی رژیم غذایی، همگی در هنگام استفاده از عطر، بر روی واکنش بدن شما تاثیر می‌گذارد.

همچنین باید به خاطر داشته باشید که هوای خانه‌ی شما مانند هوای فروشگاه نیست. مولکول‌های موجود در هوای فروشگاه در ترکیب با عطر، می‌توانند رایحه‌ای متفاوت با همان عطر در محیط خانه‌تان ایجاد کنند.

چگونه عطر بزنیم؟

یکی دیگر از سوالات متداول در مورد عطرها این است که روش صحیح عطر زدن چیست. عطرها در اصل برای استعمال بر روی پوست طراحی شده‌اند. بنابراین گرمای بدن و اسپری کردن آن‌ها بر روی پوست بهترین راه است تا بتوان حداکثر استفاده را از عطر برد. توصیه می‌شود که عطر را روی نقاط گرم و نبض‌دار بدن اسپری کنید؛ چون این قسمت‌ها بوی عطر را بهتر پخش می‌کنند. این نواحی شامل مچ دست، مچ پا، پشت زانوها، زیر قفسه سینه، پشت گوش، پایین گلو و نبض گردن می‌باشند. البته لازم نیست به تمام این نقاط عطر زده شود، بلکه دو تا سه نقطه کافیست.

توجه داشته باشید که چنانچه بدون پوشش در معرض نور آفتاب قرار دارید بهتر است عطر را روی پوست گردن نزنید، چون موجب چروک شدن پوست می‌شود. اگر پوست حساسی دارید و نمی‌توانید مستقیما عطر را روی آن بزنید، در این صورت بهتر است آن را بر روی لباس خود اسپری کنید.

کسانی که مستعد سردرد و حساس به بو هستند، بهتر است عطر را پشت گوش اسپری کنند. چون در این حالت، عطر جلوی بینی پاشیده نمی‌شود که آن را تحریک کند.

عطر را با فاصله 10 یا 15 سانتیمتری از بدن اسپری کنید تا بوی آن بهتر روی پوست پخش شود.

سوالات متداول در مورد عطرها - نقاط نبض‌دار بدن

آیا عطر و ادکلن با هم فرقی دارند؟

در واقع عطرها براساس غلظتشان به 5 دسته‌ی پرفیوم، ادوپرفیوم، ادوتویلت، ادکلن و ادوفرش تقسیم می‌شوند که به طور مفصل در مقاله‌ی «بررسی کامل انواع عطر از لحاظ غلظت» توضیح داده شده است.

چرا عطرها الكل دارند؟

الکل ماده‌ای است که به اسانس اصلی اضافه شده و آن را رقیق می‌سازد. با کمک الکل بو از روی پوست متصاعد شده و کمک می‌کند که پخش بوی عطر به میزان قابل توجهی بالا برود. در واقع بدون وجود الکل تنها خودتان متوجه می‌شوید که عطر زده‌اید.

در هر فصل چه عطری را انتخاب کنیم؟

جالب است بدانید که عطرها نیز فصل دارند و بهتر است هرکدام در فصل خود استفاده شوند تا تاثیر بهتری داشته باشند. عطرهایی که برای فصل‌های سرد استفاده می‌شوند دارای ماهیت گرم بوده و عطرهای دارای ماهیت سرد نیز برای فصل‌های گرم سال مناسب‌تر هستند.

چه عواملی بر ماندگاری عطر موثر است؟

از دیگر سوالات متداول در مورد عطرها عوامل موثر بر ماندگاری عطر می‌باشد. عوامل متعددی بر روی ماندگاری عطر تاثیر دارند که در اینجا چند عامل آن را بررسی می‌کنیم.

1. هر عطر دارای ترکیبات متفاوتی است که بر روی ماندگاری آن تاثیر دارد.

مثلا عطرهای دارای رایحه‌ی چوب یا مرکبات دارای ماندگاری طولانی‌تری هستند.

2. محل اسپری عطر روی بدن در ماندگاری آن موثر است.

همان‌طور که قبلا نیز گفته شد، بهتر است روی نقاط گرم و نبض‌دار بدن عطر بزنید تا رایحه را بهتر و با ماندگاری بیشتری پخش کنند. در ضمن می‌توانید روی برس یا شانه‌ی سر اسپری کرده و موهایتان را با آن شانه کنید. در این‌صورت موهای شما آسیبی ندیده و بوی ملایمی به خود می‌گیرد.

 لازم به ذکر است که در میزان استفاده از عطر نیز بهتر است نه افراط باشد و نه تفریط. معمولا مقدار استفاده از آن بستگی به نوع عطر دارد. در عطرهای سنگین و تند، 2 تا 3 اسپری و در عطرهای سبک، 4 تا 6 اسپری کافیست.

سوالات متداول در مورد عطرها - نقاط نبض‌دار بدن را اسپری کنید

3. میزان رطوبت و چربی پوست نیز در ماندگاری عطر موثر است.

ماندگاری عطر روی پوست چرب و مرطوب بیشتر می‌باشد. بنابراین بهتر است بعد از حمام، عطر استفاده کنید؛ چون هنوز پوست شما مرطوب بوده و عطر را بهتر به خود جذب می‌کند. اگر پوستتان خشک است نیز توصیه می‌شود که قبل از عطر زدن، از روغن و لوسیون‌های مرطوب کننده‌ی بدون بو استفاده کنید تا ماندگاری رایحه‌ی عطر بالاتر رود.

4. پس از زدن عطر، پوست را به هم نمالید!

یکی از اشتباهات رایج افراد این است که پس از اسپری عطر روی نبض مچ دست، آن‌ها را به هم می‌مالند. این کار باعث تولید گرمای زیاد و شکستن ترکیب مولکول عطر شده و در نتیجه ماندگاری آن بسیار پایین بیاید. پس بهتر است آن‌را با فاصله روی پوست اسپری کرده و صبر کنید تا خودش کاملا خشک شود و رایحه واقعی‌اش را نشان دهد.

سوالات متداول در مورد عطرها - مچ دست‌ها را به هم نمالید

5. غلظت عطر با ماندگاری آن دارای رابطه مستقیم است.

همان‌طور که قبلا گفته شد، میزان ماندگاری عطر با میزان غلظت عطر، رابطه‌ی مستقیم دارد. عطرهای خالص یا پرفیوم دارای بیشترین ماندگاری و ادکلن و ادوفرش کمترین ماندگاری را دارا هستند.

6. آب و هوا نیز روی ماندگاری عطر تاثیر دارد.

ماندگاری عطر در هوای سرد بیشتر است. مثلا در پاییز و زمستان که هوا سردتر است، الکل موجود در عطر دیرتر تبخیر شده و رایحه‌ی آن بهتر می‌ماند. در این فصول بهتر است از رایحه‌های سنگین از قبیل رایحه‌ی شیرین، تند و تلخ استفاده نمایید.

7. نگهداری مناسب عطر در ماندگاری آن اثر دارد.

بهتر است درب عطر را هر بار پس از استفاده ببندید. همچنین از قرار دادن آن در معرض نور خورشید و جاهای رطوبت‌دار مانند حمام بپرهیزید. بهترین راه نگهداری آن، قرار گرفتن بطری، در جعبه‌ی خودش می‌باشد.

سوالات متداول در مورد عطرها - نگهداری درست عطر

8. هیچ‌گاه به طور همزمان از دو عطر استفاده نکنید.

چون تداخل رایحه‌های آن‌دو باعث پایین آمدن کیفیت آن‌ها شده و بوی ناخوشایند تولید می‌کنند.

9. بهتر است هر چند وقت یکبار عطرتان را عوض کنید

تا هم بدنتان به آن عادت نکند و هم اینکه رایحه‌های جدیدی را تجربه کنید. در صورت استفاده طولانی مدت از یک نوع عطر، به مرور از جذابیت آن نیز کاسته می‌شود.

10. بهتر است عطرها را به صورت ست خریداری نمایید.

معمولا در کنار عطرهای اصلی، محصولات جانبی مانند ژل، لوسیون و … نیز ارائه می‌شود که استفاده از آن‌ها موجب افزایش و پخش بهتر رایحه‌ی آن می‌گردد.

روش درست تست کردن عطر چگونه است؟

از دیگر سوالات متداول در مورد عطرها روش درست تست عطر  هنگام خرید است. فروشندگان معمولا برای تست عطر از کاغذهایی با ضخامت و پهنای مشخص استفاده می‌کنند. این کاغذ تست عطر، «کاغذ بلاتر» نامیده می‌شود. کاغذ بلاتر (blotter strips) طوری طراحی شده که رایحه‌ی عطر را برای مدت نسبتا طولانی بر روی خود نگه دارد و همین ممکن است باعث شود شما را در انتخاب درست عطر دچار اشتباه کند. این کاغذ تنها برای کمک به تصمیم‌گیری درباره‌ی کلیت رایحه مفید است که پس از گذشت مدت زمانی معین و با خیال راحت، برای خرید آن تصمیم بگیریم.

بنابراین بهتر است عطر مورد نظر را روی پوستتان تست کنید؛ چون رایحه‌ی عطر در هنگام تماس با بدن واکنش نشان داده و تغییر می‌کند. با این کار نه تنها ماندگاری عطر، بلکه رایحه‌ی آن را روی پوست بدنتان نیز بهتر می‌توانید تشخیص دهید.

برای این کار، عطر را روی قسمت داخلی مچ دست و یا ساعد خود (قسمت داخلی آرنج) اسپری کنید. سپس چند لحظه‌ای صبر کرده و بعد با تنفس‌های کوتاه و پی‌درپی آن را بو کنید تا سریع حس بویایی شما پر نشود. بهتر است برای خرید عطر جدید عجله نکنید. مدت زمانی حداقل حدود یک ساعت صبر نمایید تا عطر اسپری شده روی مچ دستتان کاملا با بدن شما واکنش داده و بدانید که چه بویی پیدا می‌کند.

قبل از تست عطر و یا برای تست 2 یا 3 عطر مختلف می‌توانید قهوه یا چای را بو کرده تا ذائقه‌تان را تغییر دهد و بوی عطر قبلی در مشام شما از بین برود. بهتر است در هر خرید، بیش از 3 عطر تست نکنید. تست زیاد آن باعث تشخیص نادرست حس بویایی می‌شود.

سوالات متداول در مورد عطرها - تست عطر

چطور می‌توان عطر اصلی را از تقلبی تشخیص داد؟

در این مورد نیز راه‌های مختلفی وجود دارد که به برخی از آن‌ها در مقاله‌ی «تفاوت عطر اصلی با تقلبی چیست؟» اشاره شده است.

آیا عطر تاریخ انقضا دارد؟

در وهله‌ی اول باید بگوییم که منظور از تاریخ انقضای عطر، خراب شدن عطر است اما نه مانند مواد غذایی! در حقیقت تاریخ انقضای آن‌ها بستگی به ترکیبات شیمیایی رایحه‌ها و نحوه‌ی نگهداری آن‌ها دارد. چنانچه عطر به طور صحیح نگهداری نشود، ترکیبات ساختاری عطر با گذر زمان شروع به اکسید شدن می‌کنند. در نتیجه باعث تغییر رنگ، بوی نامطبوع و تند و کمتر شدن قدرت پخش و ماندگاری آن شده و حتی ممکن است باعث ایجاد حساسیت مانند خارش و سوزش و واکنش‌های آلرژیک شود.

خیلی از عطرها تاریخ انقضا برایشان نوشته نشده است و آن‌ها می‌توانند از یک تا ده سال نیز باقی بمانند. در اصل اگر به‌درستی از عطر نگهداری شود، تا سال‌های سال می‌توان آن را نگه داشت و به هیچ عنوان خراب نمی‌شود. بدین منظور بهتر است در دمای خنک، خشک و تاریک نگهداری شود.

براساس نظر متخصصین، رایحه‌ی عطرهایی که نت‌های پایه‌ی آن‌ها سنگین‌تر است ماندگاری طولانی‌تری دارند. نمونه‌هایی از این رایحه‌ها شامل رایحه‌های شرقی مانند عود و کهربا می‌باشند. این رایحه‌ها هرچه بیشتر از عمرشان بگذرد، با ارزش‌تر و خوشبوتر می‌شوند. برخی حتی از این لحاظ، آن‌ها را با شراب چند ساله‌ی خوب مقایسه می‌کنند. در مقابل، عطرهایی که رایحه‌های سبکتری مانند مرکبات، گل‌ها و رایحه‌های سبز در نت‌های پایه‌ی آن‌ها به کار رفته، اغلب ماندگاری چندانی ندارند و چنانچه به درستی نگهداری نشوند ممکن است خراب شوند.

سوالات متداول در مورد عطرها - تاریخ انقضای عطر، خراب شدن آن است

این‌ها بخشی از سوالات متداول در مورد عطرها بود که به آن‌ها پاسخ دادیم. در صورت تمایل به مطالعه اطلاعات بیشتر در مورد «دانستنی‌های عطر» می‌توانید به مقاله‌ای که در مورد آن نوشته شده مراجعه نمایید.

اگر شما نیز مطلب و یا سوالی در این مورد دارید می‌توانید در زیر همین مقاله با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

8 دیدگاه در “سوال در مورد عطرها

  1. درب مسجد گفت:

    سلام.وبسایتتون خیلی خوب و مفیده.به کارتون ادامه بدین
    ما در زمینه درب های ضد سرقت و ضد حریق فعالیت می کنیم.خوشحال
    میشوم از وبسایت ما دیدن کنید

    1. admin گفت:

      ممنون از نظر مثبتتون

  2. https://seoarzan.ir/speed-up-your-website گفت:

    سلام.وبسایتتون خیلی خوب و مفیده.به کارتون ادامه بدین

    1. admin گفت:

      سلام. ممنونم

  3. علی گفت:

    ببخشید میشه یه عطری معرفی کنید که هم بوش خنک و تند باشه هم خیلی تو ذوق نزنه در ضمن ماندگاریشم بالا باشه

    1. admin گفت:

      کنزو لئوپار

  4. نجفی گفت:

    با درود و خسته نباشید خدمت شما
    میخاستم بدونم ادکلنی که بویی توی مث بوی دریک باشه معرفی کنید قیمتش تقریبا ۱۵۰۰۰۰۰

    1. admin گفت:

      ممنونم سلامت باشید
      خود دریک هم در فروشگاه موجود هست اما هنوز به سایت اضافه نشده. می‌تونید برای راهنمایی بیشتر با فروشگاه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :