دانستنی ها

دانستنی‌های عطر

دانستنی‌های عطر

در این مقاله تعدادی از دانستنی‌های عطر را که ممکن است برای شما نیز جالب باشد بیان کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

دانستنی‌های عطر و بررسی برخی اصطلاحات روی عطر

تفاوت «کشور سازنده عطر» و «کشور مبدا برند» در چیست؟

و یا بهتر بپرسیم: وقتی می‌گوییم «کشور سازنده‌ی عطر» منظور چیست؟ آیا با «کشور آن برند» فرق دارد؟

یکی از مهمترین اطلاعاتی که همیشه برای افراد جالب بوده، دانستن اطلاعات محصول است. بنابراین شما باید معنای این اطلاعات را بدانید تا آن را بهتر درک کرده و دچار سردرگمی نشوید. یکی از این اطلاعات، کشور سازنده‌ی عطر است که نشان‌دهنده‌ی محل تولید و بسته‌بندی عطرها برای ارسال به بازار بوده و با کشور آن برند (کشور مبدا برند) تفاوت دارد. به عنوان مثال، جورجیو آرمانی یک برند معروف ایتالیایی است، اما رایحه‌های آن در فرانسه ساخته شده است. بنابراین روی آن نوشته شده «Made In France»؛ یعنی کشور سازنده‌‌ی آن فرانسه می‌باشد.

دانستنی‌های عطر - کشور سازنده عطر

معنی عبارات «Vaporisateur» و «Natural spray» روی جعبه‌ی عطر چیست؟

«Vaporisateur» (وپوریزِتِر) کلمه‌ای فرانسوی است که به معنای «اسپری» می‌باشد. معادل این کلمه در انگلیسی می‌شود «vaporizer»، «atomizer» و یا «spray». این بدین معناست که آن عطر، در قالب اسپری عرضه شده است.

در مقابل، برخی بطری‌ها دارای درپوش چوب‌پنبه‌ای هستند و یا سیستم‌های پخش‌کننده‌ی دیگری مانند سر رول‌دار توپی شکل دارند.

کلمه‌ی «Natural» (نچرال) نشان می‌دهد که محفظه، از سیستم پمپ استفاده می‌کند و عطر به شکل طبیعی اسپری می‌شود و هیچ شتاب‌دهنده و یا فشاری درون بطری وجود ندارد. این سیستم، در نقطه‌ی مقابل با سیستم «آئروسل» (aerosol) و یا همان «افشانه‌ی هواپخش» است. در سیستم افشانه‌ی هواپخش، موادی که با فشار از آن خارج می‌شد برای سلامتی ضرر داشت؛ بنابراین استفاده از آن ممنوع شد.

در کل، معمولا به طور سنتی از عبارات فرانسوی روی بسته‌بندی عطرها استفاده می‌شود.

دانستنی‌های عطر - نچرال اسپری

دانستنی‌های عطر - وپوریزِتِر اسپری

آیا زنان می‌توانند عطر مردانه بزنند؟

در حقیقت عطرهایی که انتخاب می‌کنیم به اطرافیانمان پیام‌هایی می‌دهند و این دقیقا همان چیزی است که طراحان عطر در زمان ساخت رایحه زنانه و رایحه مردانه در نظر دارند. یک عطر زنانه‌ی مرسوم، زنانگی و ظرافت را با رایحه‌های ملایم، شیرین و سکسی و شاداب بودن را با رایحه‌های تند و گرم نشان می‌دهد. عطرهای مردانه معمولا قدرت، صمیمیت و آزادی را منتقل می‌کنند. نت‌ها در عطرهای زنانه اغلب متمایل به گلدار و میوه‌ای هستند و در عطرهای مردانه، بیشتر نت‌های سبز، چرمی و چوبی می‌باشند.

پس حالا که عطرسازان برای خانم‌ها و آقایان عطرهای متفاوت طراحی می‌کنند، آیا باز هم زنان می‌توانند از عطر مردانه استفاده کنند؟

جواب این است: قطعا بله!

غالبا مقداری از نت‌های مشترک در عطرهای زنانه و مردانه گنجانده شده است. مرکبات، ادویه، نت‌های شرقی، اقیانوسی و حتی نت‌های گلدار ممکن است در هر دو یافت شوند، اگرچه فرمول‌ها ممکن است روی بعضی از نت‌ها بیشتر از بقیه تاکید کنند و در نتیجه رایحه‌هایی شیرین‌تر برای زنان و رایحه‌های گرم‌تر برای مردان ایجاد نمایند.

به‌دلیل ترکیبات شیمیایی بدن، پوست زنان نسبت به رایحه‌ها واکنش متفاوتی نشان می‌دهد و ممکن است نت‌هایی در ادکلن‌های مردانه را بردارد که ملایم‌تر از نت‌های غالب در نظر گرفته شده بودند. پوست بعضی از زنان ممکن است یک نت از مرکبات مانند ترنج را بگیرد، حتی اگر آن، یک مقدار جزئی از ترکیب مردانه باشد و یا ممکن است تُن گلدار یا تند مانند دارچین یا اسطوخودوس را به خود بگیرد. بنابراین ممکن است از بوی ادکلن روی پوست خودتان در مقایسه با بوی آن روی پوست یک آقا شگفت‌زده شوید. به همین دلیل، امتحان کردن رایحه‌ی مردانه خالی از لطف نیست و ارزشش را دارد.

بسیاری از خانم‌ها رایحه‌ی مردانه را بر زنانه ترجیح می‌دهند. اگر از کسانی که عطرهای مردانه را ترجیح می‌دهند بپرسید، خواهند گفت فرمول‌ها برای عطرهای زنانه می‌تواند منجر به رایحه‌های بسیار سنگین، شیرین، گلدار و میوه‌ای شود. از طرف دیگر، به نظر می‌رسد عطرهای مردانه طوری طراحی شده‌اند که تاثیری طبیعی، تمیز و ماندگار ایجاد کنند. تعدادی از عطرهای مردانه آن‌قدر در میان خانم‌ها رواج پیدا کرده که تولیدکنندگان، پیام‌های بازاریابی و بسته‌بندی‌های آن‌ها را به یونی‌سکس (تک جنسیتی) تغییر داده‌اند.

امروزه عطرهایی نیز در دسته‌ی جدید تک جنسیتی وارد بازار شده و حتی برخی از برندها زیاد خود را مقید به تفکیک جنسیت آن‌ها نمی‌سازند.

در نهایت بهتر است عطر را بدون توجه به برچسب جنسیتی که برایش تعیین شده و تنها براساس حس و علایق شخصی خودتان امتحان کنید و خود را زیاد در قید و بند زنانه و مردانه بودن آن ندانید.

دانستنی‌های عطر - زنان می‌توانند عطر مردانه بزنند

چرا پس از مدتی نمی‌توانیم بوی عطر مورد علاقه‌مان را حس کنیم؟

یکی دیگر از دانستنی‌های عطر همین مورد است. احتمالا برای شما نیز پیش آمده که پس از مدتی، دیگر نمی‌توانید بوی عطر خود را استشمام کنید. هرچقدر که محکم بو بکشید و یا آن عطر را بیش از حد اسپری کنید، باز هم فایده‌ای ندارد! ممکن است فکر کنید عطرتان قدیمی شده و یا تغییر کرده است. اما همه‌ی این تصورات اشتباه می‌باشد. جواب خیلی ساده است: بینی شما! بله درست است، بینی شما به سادگی با بوی عطر سازگار شده است.

مکانیسم حس بویایی چگونه است؟

انواع بوها، چه خوشایند و چه نامطبوع، در وسایل حمل و نقل عمومی، محل کار و خانه، به سمت ما هجوم می‌آورند. چند لحظه بعد، گمان می‌کنیم که بالاخره این بوها از بین رفته‌اند، با این‌که مولکول‌های بو هنوز در آن‌جا وجود دارند. چگونه می‌شود این موضوع را توضیح داد؟ درواقع، این به لطف حس بویایی و قدرت فوق‌العاده آن است! حس بویایی که هنوز توسط مغز ما کنترل می‌شود، دارای مکانیسمی است که به آن اجازه می‌دهد اطلاعات را فیلتر کند. برای فهمیدن این موضوع قبل از هر چیز، مسیری که بوها طی می‌کنند را بررسی می‌کنیم.

وقتی نفس می‌کشیم، صدها مولکول بویایی فرّار در هوا حرکت کرده و در بینی ما فرود می‌آیند و 10 میلیون سلول عصبی (نورون) بویایی را در حفره‌ی بینی ما تحریک می‌کنند (معادل 10 سانتی‌متر مربع یا یک تمبر بزرگ پستی). سپس این نورون‌ها این پیام را از طریق عصب بویایی به مغز منتقل می‌کنند. پس از رسیدن پیام، رمزگشایی شده و در کتابخانه‌ی داخلی بزرگمان ذخیره می‌شود؛ آنگاه حافظه‌ی بویایی فعال خواهد شد.

دانستنی‌های عطر - مکانیسم بویایی

پس چگونه می‌توانیم بویی را که قبلا بخاطر سپرده بودیم فراموش کنیم؟

وقتی ما عطر را به طور مرتب استفاده می‌کنیم، مغز آن را با بوی بدنمان مرتبط می‌سازد. این واقعیت که ما دیگر بوی عطر خود را احساس نمی‌کنیم بخشی از فرآیند فیزیولوژیکی بویایی است. تحریک حس بویایی‌مان با بوی خودمان دائمی است. این موضوع در مورد بوی خانه‌مان نیز صدق می‌کند.

در مواجهه با این امر، گیرنده‌های ما برای آشنا شدن با بو و عادی شدن آن، محافظ خود را کنار می‌گذارند، چون آن‌ها را بی‌ضرر می‌دانند. این مکانیسم‌های کاملا ناخودآگاه، کیفیت و کمیت اطلاعات بویایی که به مغزمان می‌رسد را تعدیل می‌کنند. به این عمل، سازگاری بویایی یا عادت می‌گویند. درنتیجه ما دیگر بویی نمی‌شنویم.

به گفته‌ی «آن ماری مولی»، عصب‌شناس مرکز تحقیقات علوم اعصاب لیون فرانسه، این یک «پدیده حیاتی» است. درست مانند حیوانات، حس بویایی ما یک حس اولیه است که به ما این امکان را می‌دهد تا خطر احتمالی را تشخیص دهیم. حسگرهای بویایی ما با پنهان کردن رایحه‌های عادی و روزانه، بهتر می‌توانند کوچکترین تغییر در اطرافمان و به‌ویژه رایحه‌هایی که می‌توانند خطرناک باشند را سریع تشخیص دهند.

ممکن است بپرسید چقدر طول می‌کشد تا دیگر نتوانید بوی عطرتان را استشمام کنید. برآورد دقیق آن دشوار است، چون به شدت و قدرت ترکیب و حتی رابطه‌ی احساسی با آن رایحه بستگی دارد.

چگونه می‌توان آن را برطرف کرد؟

نیازی نیست که عطر مورد علاقه‌تان را دور بیندازید. اگر نمی‌توانید بوی آن را بشنوید، بایستی مدتی به خود استراحت داده و عطرتان را تغییر دهید. بدین‌ترتیب، بینی شما دوباره تحریک شده و حسگرهای شما مانند همیشه واکنش نشان خواهند داد.

آیا با افزایش سن حس بویایی از بین می‌رود؟

از دست دادن حس بویایی و چشایی با افزایش سن، به‌ویژه پس از 60 سالگی طبیعی است. این حالت «آنوسمی» یا نابویایی (anosmia) نام دارد. برخی افراد به مرور زمان و با بالا رفتن سنشان، توانایی حس بویایی در آن‌ها کمتر شده و به همین دلیل درخانه‌های افراد مسن، شنیدن بوی عطرهای تند، سوختگی و … عجیب نخواهد بود. اما با این حال ممکن است از دست رفتن بویایی عوامل دیگری نیز داشته باشد که بهتر است آن را بررسی نمود.

در اینجا چند نمونه از دانستنی‌های عطر را بازگو کردیم. شما کدام‌یک از این موارد را تجربه کرده‌اید؟ آیا برای شما نیز اتفاق افتاده که بعد از مدتی بوی عطر مورد علاقه‌تان را نشنوید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :