دانستنی ها

ساخت عطر و کاربردهای اولیه آن

کاربردهای اولیه عطر

روش‌هایی که برای ساخت عطر استفاده می‌شد در طول قرن‌ها بسیار تغییر کرده است. ساخت عطر و کاربردهای اولیه آن بسیار جالب و جذاب است، با عمل حمل مواد معطر در نوعی کیسه شروع شده و با عطر مایعی که امروزه داریم به پایان می‌رسد. در مقاله‌ی قبل «تاریخچه عطر» را بررسی کردیم. در ادامه با ما همراه باشید تا کاربردهای اولیه‌ی آن در تمدن‌های گذشته را به طور خلاصه مرور کنیم.

نحوه ساخت عطر در ابتدا چگونه بود؟

عطرهای اولیه با استفاده از مواد طبیعی مانند پوست درخت، چوب، ریشه‌ها، برگ‌ها، گل‌ها و دانه‌ها ساخته می‌شد. اولین شواهد ساخت عطر در مصر و بین النهرین آغاز و سپس توسط ایرانیان و رومیان جمع‌آوری شد.

این تمدن‌های باستانی اغلب مواد معطر را تبدیل به مرهم و مومیایی می‌کردند تا در مراسم مذهبی و یا مسح و تدهین بدنشان استفاده کنند. مرّ و کندر از درختان استخراج و تبدیل به بخور می‌شد، در حالی‌که گیاهان دیگر مانند گل رز و نعنای فلفلی (سوسنبر) را در روغن می‌خیساندند.

با گسترش راه‌های تجاری، می‌شد از رایحه‌های با تنوع بیشتری مانند ادویه‌جات خارجی و گیاهان استفاده کرد. این اقلام اغلب عرقشان در آب گرفته شده و به محصولات آروماتراپی (رایحه‌درمانی) تبدیل می‌شدند.

بطری‌های عطر به عنوان ظروف نگهدارنده، در ابتدا، شروع شدند به ساخته شدن از جنس چوب و خاک رس و به تدریج در طی سال‌ها تبدیل به بطری‌های شیشه‌ای شدند که به طرز زیبایی رنگ‌آمیزی شده بودند. ظروف و گلدان‌های نقاشی شده با دست و حتی سنگ‌های قیمتی توخالی نیز برای حمل عطر و رایحه‌های معطر استفاده می‌شدند.

کاربردهای اولیه عطر

گلدان عطر اتروسکی (Etruscan) به شکل سر زن، قرن دوم قبل از میلاد

کاربردهای اولیه عطر

هر فرهنگ باستانی استفاده‌های متفاوتی از عطر و رایحه داشت. بیشترین استفاده از عطر و بخور در تشریفات مذهبی بود، اما از آنها برای خوشبو کردن حمام و بدن نیز استفاده می‌شد. از عطرها در بسیاری از فرهنگ‌ها، و به‌ویژه مصری‌ها، حتی در اعمال تدفین نیز استفاده می‌شد.

همچنین از عطرها برای تصفیه و پاکسازی استفاده می‌کردند. چینی‌های باستان و اروپاییان قرون وسطایی معتقد بودند که عطر هوا را تصفیه کرده و از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. پزشکان قدیمی حتی از عطر برای درمان عفونت‌ها و حتی بیماری‌های روانی، استفاده‌ی دارویی داشتند.

یکی دیگر از کاربردهای اولیه عطر شامل خاصیت ضد پیری و افزایش زیبایی بود. دستکش‌های معطر می‌پوشیدند و عطرها را به صابون‌ها اضافه می‌کردند تا «بدن را تمیز و تقویت کند».

کاربرد عطر در دفن مردگان در بین‌النهرین

در بین‌النهرین عصر برنز، عطر یک کالای پرکاربرد و مهم بود که برای تولید آن مهارت‌های خاصی لازم بود. از آن بیشتر در مراسم مذهبی استفاده می‌شد و مفهوم نمادین مهمی داشت.

در واقع تصور می‌شد که عطر و سوزاندن عود باعث تشکیل پل ارتباطی بین مردم و خدایان شده و امکان راز و نیاز با خدا را فراهم می‌کند. علاوه بر این، اعتقادشان بر این بود که رایحه‌های شیرین برای خدایان خوشایند است، بنابراین بدن‌هایی که برای زندگی پس از مرگ آماده شده بودند می‌بایستی با عطرهای گوناگون تدهین شوند.

کاربردهای اولیه عطر و ساخت آن

عطر در دنیای مدرن

امروزه از عطرها و رایحه‌ها توسط میلیون‌ها نفر استفاده شده و جزو لوازم محبوب مد می‌باشند. از مواد طبیعی و مصنوعی برای تهیه عطرهای گرانبها استفاده می‌شود که شامل چندین لایه رایحه و نت‌های پیچیده‌ی مختلف است.

صدها عطر شامل عطرهای کلاسیک جاودان و عطرهای افراد مشهور (که برای تبدیل به سرمایه کردن قدرت آن ستاره‌ی معروف طراحی شده است) برای انتخاب وجود دارد. قیمت عطرها از محدوده بسیار گران تا نسبتا ارزان بوده و با غلظت‌های مختلفی نیز در دسترس هستند.

امروزه فروشگاه‌های عطر دارای تخفیف، فراوان بوده و عطر را برای عموم مردم در دسترس قرار می‌دهند. آن‌ها دیگر مختص ثروتمندان و اشراف نیستند. در حال حاضر، استفاده از عطر و ادکلن راهی سرگرم‌کننده برای بیان سلیقه و استایل شخصی شماست! اگر می‌خواهید بدانید چه عطرهایی برای خرید موجود است، می‌توانید عطرهای زنانه و ادکلن‌های مردانه را در شمس پرفیوم مرور کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :