دانستنی ها

تفاوت عطر اصلی با تقلبی چیست؟

راه‌های تشخیص عطر اصل از تقلبی

چگونه بفهمیم که عطر اصل است یا تقلبی؟ این مبحث همیشه جزو موضوعاتی است که ذهن خیلی از افراد را در هنگام خرید عطر و ادکلن به خود مشغول می‌دارد. اگرچه خیلی از روش‌ها امروزه قدیمی شده و ممکن است جوابگو نباشد، اما با این حال راه‌هایی برای تشخیص عطر اصل از تقلبی وجود دارد که تا حدودی می‌توان از روی آن به تفاوت عطر اصلی با تقلبی پی برد.

انواع عطرهای غیر اصل

در واقع عطرهای تقلبی به 3 دسته تقسیم می‌شوند:

  1. گاهی اوقات بعضی از شرکت‌ها اسانس عطرهای برند را به طور قانونی خریداری کرده و آن را با کیفیت خوب و هزینه‌ای بسیار کمتر در شیشه‌های متفاوت و با اسم‌های مشابه آن برند وارد بازار می‌کنند. این عطرها کاملا بهداشتی بوده و در کشورهای مختلف تولید می‌شوند. در واقع این عطرها مشابه بوی عطر اصلی بوده و جزو عطرهای تقلبی محسوب نمی‌شوند. چون نام خود شرکت‌های تولیدکننده نیز روی جعبه و شیشه درج شده است. عطرهایی مثل اجمل (Ajmal)، جانوین (Johnwin)، فراگرنس ورد (Fragrance World)، مینی کریستال و جینی کالکشن (Genie collection) از این دسته هستند.
  2. عطرهای تقلبی که به راحتی قابل تشخیص هستند. این دسته از عطرها به راحتی با روش‌هایی که در زیر گفته می‌شود قابل شناسایی هستند.
  3. عطرهایی که تقلبی هستند اما به راحتی نمی‌توان آن را تشخیص داد.

بهترین راه‌های تشخیص عطر اصل از تقلبی

در اینجا به تعدادی از روش‌های تشخیص عطر اصل اشاره می کنیم:

  • فروشنده قابل اعتماد

اولین و مهمترین گزینه برای اطمینان از خرید عطر و ادکلن اصل این است که از جای مطمئن و قابل اعتماد خریداری نمایید. بدین ترتیب می‌توان تا حدود زیادی از خرید عطر فیک جلوگیری نمود. در هنگام خرید اینترنتی نیز دقت کنید که آن فروشگاه حتما نماد اعتماد داشته باشد و مشخصات آن در سایت خود اینماد باز شود. چون گاهی اوقات برخی فروشگاه‌ها تنها عکس اینماد را در سایت قرار می‌دهند!

  • بچ کد روی جعبه و شیشه‌ی عطر

روی ته جعبه‌ی اکثر برندهای معتبر، کدهایی حک و یا چاپ شده است که به آن‌ها «بَچ کد» (batch code) می‌گویند. این بچ‌کد روی جعبه، باید در ته شیشه نیز حک و یا چاپ شده و کاملا با هم مطابقت داشته باشند. در غیر این صورت عطر اورجینال نیست.

تشخیص عطر اصل از تقلبی - از طریق بچ کد یا سریال نامبر

  • بررسی بسته‌بندی عطر

یکی از روش‌های تشخیص عطر اصل از تقلبی بررسی بسته‌بندی عطر است. معمولا سلفون شفاف و محکمی به دور جعبه‌ی عطر و ادکلن‌های اصل پیچیده شده است. اگر سلفون دور جعبه، آزاد یا شل بوده و یا درست و مناسب پیچیده نشده، می‌تواند نشانه‌ای از عطر فیک و تقلبی باشد.

اگر پلاستیک دور جعبه به طور نامناسبی چسبانده شده بود (درز لبه‌های آن بیش از 5 میلی‌متر باشد و یا ناهموار یوده و چسب اضافه روی آن باشد)، در این صورت عطر اصل نیست. بسته‌بندی عطر اصل همیشه دارای درز و لبه‌های بدون نقص است.

درون جعبه‌‌ی ادکلن اصل نیز با استفاده از مقوای باکیفیت، طوری طراحی شده که بطری آن در هنگام حرکت از آسیب محفوظ بماند.

تشخیص عطر اصل از تقلبی - بررسی بسته‌بندی عطر

  • برچسب‌ها و نوشته‌های روی عطر

نوشته‌های روی جعبه بایستی درست و بدون غلط باشند. در عطرهای تقلبی، گاهی اوقات غلط املایی وجود دارد و ممکن است در نگاه اول مشخص نباشد، اما با کمی دقت به آن پی خواهید برد. بنابراین همیشه حروف درست عطر اورجینال را چک نمایید.

تشخیص عطر اصل از تقلبی - بررسی نوشته‌های روی جعبه عطر

  • طراحی شیشه عطر

در عطرهای فیک، گاهی اوقات تغییراتی جزئی در بسته‌بندی، طرح و یا نوع فونت نوشته شده روی آن داده می‌شود. شیشه‌ی این عطرها ناهموار و ناصاف بوده و کیفیت و شفافیت عطر اصلی را ندارند. همچنین ممکن است نوشته‌های روی آن به راحتی خراشیده شود. اما عطرهای اصلی دارای لبه‌های صاف و هموار بوده و جنس آن شفاف و باکیفیت است.

افشانه‌ی روی عطرهای اصلی نیز بسیار باکیفیت و محکم بوده و تنها توسط شرکت‌های اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. پمپ‌های آلومینیومی به دلیل کیفیت و قیمت پایین، تنها در محصولات تقلبی و یا درجه دوم استفاده می‌شوند.

نکته 1: گاهی اوقات برخی از کلاهبرداران شیشه ادکلن‌های اصلی را بازیافت نموده و به صورت دستی پر می‌کنند. بیشتر اوقات نیز بدون جعبه بوده و از روی شیشه و بدنه‌های کهنه، عدم رعایت رنگ اصلی ادکلن، داشتن بویی متفاوت با رایحه اصلی و دارای گرد و غبار هوا به دلیل نداشتن فیلتر، قابل تشخیص هستند.

نکته 2: گاهی اوقات مدل شیشه و طراحی برخی از مدل‌های برندها پس از چند سال در تولید دوباره‌شان تغییر می‌کنند. این نکته دلیل بر تقلبی بودن عطر نیست.

  • درب عطر

درب بطری نقش مهمی در عطر داشته و می‌توان از آن به عنوان یکی از راه‌های تشخیص عطر اصل از تقلبی استفاده نمود. عطرهای اصلی دارای درب محکم و باکیفیت است اما در عطرهای تقلبی بی‌کیفیت بوده و به راحتی شکسته می‌شوند.

راه‌های تشخیص عطر اصل از تقلبی - بررسی شیشه و درب عطر

  • رنگ عطر و میزان مایع درون بطری

یکی از شاخصه‌هایی که می‌توان با آن به اصل یا فیک بودنش پی برد، رنگ عطر می‌باشد. رنگ مایع عطر و ادکلن‌های تقلبی با نسخه‌ی اصلی متفاوت می‌باشد. چنانچه مایع آن پیدا باشد می‌توان دید که معمولا رنگ عطر تقلبی بسیار روشن‌تر و یا تیره‌تر از نسخه اصلی است. (معمولا نسخه اصلی روشن‌تر از نسخه تقلبی است.)

اندازه‌ی مایع عطر درون شیشه باید پر باشد. اکثر عطرهای فیک کاملا پر نیستند.

  • بوی عطر

بوی عطرهای اصل و فیک همیشه متفاوت خواهند بود. بنابراین چنانچه از قبل عطر مورد نظر را داشته‌اید می‌توانید به راحتی با مقایسه‌ی بوی آن‌ها به اصل و یا فیک بودنشان پی ببرید.

اگر عطری بوی الکل داشته باشد نیز به معنای تقلبی بودن آن است. چون استشمام بوی الکل برای برندهای معروف، ننگ بزرگی محسوب می‌شود.

راه‌های تشخیص عطر اصل از تقلبی - بررسی رنگ مایع عطر

بررسی برخی باورهای غلط در مورد عطر اصل و تقلبی

در اینجا برخی از باورهای اشتباهی که در مورد عطر وجود دارد را بررسی می‌کنیم:

  • عطری که ماندگاری بسیار بالایی داشته باشد عطر اصل است!

متاسفانه این مطلب نه تنها درست نیست، بلکه گاهی برعکس هم هست. درواقع اکثر اوقات، عطر و ادکلن‌های تقلبی ماندگاری بیشتری داشته و کلاهبرداران نیز از این مورد سوء استفاده کرده و آن را در قالب اصل به مردم می‌فروشند.

همچنین باید گفت که ماندگاری یک عطر، امری کاملا نسبی بوده و به عوامل زیادی از جمله: جنس و رنگ پوست، متابولیسم بدن و… بستگی دارد. در ضمن، عطرها دارای غلظت‌های مختلفی هستند که براساس آن درصد اسانس و درنتیجه میزان ماندگاریشان نیز متفاوت است. بنابراین، این روش معیار مناسبی برای تشخیص عطر اصل از تقلبی نمی‌باشد.

  • تنها عطرهایی اصل هستند که دارای لیبل وزارت بهداشت باشد.

این مطلب نیز کاملا اشتباه بوده و نداشتن برچسب دلیل بر تقلبی بودن آن عطر نیست! چرا که خیلی از عطر و ادکلن‌های اصل به صورت مسافری وارد کشور می‌شوند و حتی گاهی اوقات برخی از برندها (مانند Chanel) کلا دارای لیبل نبوده و تنها به صورت پروازی وارد می‌شوند. بنابراین تمام انواع آن در بازار بدون لیبل می‌باشند. درواقع لیبل داشتن، تنها بدین معناست که به صورت قانونی وارد کشور شده است. اما اگر عطری دارای برچسب وزارت بهداشت و طرح شبنم باشد حتما اورجینال است. مگر اینکه آن برچسب تقلبی باشد!

  • نوشته‌ی عربی روی عطر به معنای تقلبی بودن آن است!

متاسفانه این مطلب نیز باور کاملا غلطی است که بین عده‌ای رایج شده است. نوشته‌ی عربی به هیچ عنوان دلیل بر تقلبی بودن آن محصول نیست. عربی یکی از زبان‌های زنده‌ی دنیا است که بر روی اکثر محصولات صادراتی و بخصوص محصولاتی که به کشورهای عربی و خاورمیانه صادر می‌شوند، چاپ می‌شود.

در آخر

حتما از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید و به نکات گفته شده توجه نمایید. همچنین می‌توانید از طریق سایت checkfresh.com بچ‌کد محصول مورد نظر را وارد کرده و اطمینان یابید که عطر شما اصلی است.

چنانچه شما نیز تجربه‌ی خرید عطر تقلبی داشته‌اید، در زیر این مقاله آن را با ما در میان گذاشته و بگویید کدامیک از نشانه‌های بالا را داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :