دانستنی ها

بچ کد چیست؟

بچ کد و PAO چیست

همان‌طور که در مطلب «تفاوت عطر اصلی با تقلبی» نیز به اختصار توضیح دادیم، «بچ کد» (Batch Code) در واقع یک کد شناسایی است که روی محصولات آرایشی و بهداشتی وجود دارند. این کد حاوی اطلاعاتی مانند کد تولید کننده، تاریخ و مکان تولید و غیره است. همچنین شرکت‌های عطرسازی از این کدها برای مقاصد کنترل کیفیت، شناسایی یک دسته‌ی خراب عطر و حذف آن از بازار استفاده می‌کنند.

بچ کدها به چه شکل هستند؟

هر برند عطر، بچ کد مخصوص خود را دارد. این کد که به آن شماره بچ و یا شماره سری ساخت نیز می‌گویند دارای شکل‌های مختلفی است؛ اما معمولا شامل یک شماره‌ی 3 تا 12 رقمی بوده و برخی از آن‌ها علاوه بر ارقام، دارای تعدادی حروف انگلیسی نیز می‌باشند.

بچ کد معمولا به روشی استاندارد و با چاپگر سوزنی چاپ شده و یا مهر می‌شوند و به‌راحتی از بقیه اعداد روی بسته‌بندی قابل تشخیص است؛ چون در آخر و پس از بسته‌بندی محصول، روی برچسب آن و یا روی قسمت پایین جعبه درج می‌شود. برخی از نمونه‌های بچ کد روی برندها عبارتند از:

بچ کد برند شنل   Chanel: 5002

بچ کد کریستین دیور   Christian Dior: 1N03

بچ کد دیوید بکهام   David Beckham: L1 0759086986

بچ کد استی لودر   Estée Lauder: A42

نکته: «REF. NO» یا شماره ارجاع، در واقع شماره کاتالوگ بوده و نباید به اشتباه، به جای بچ کد در سایت‌های چک کننده وارد کرد.

بچ کد - شماره ارجاع

در چه سایت‌هایی می‌توان بچ کد را بررسی نمود؟

بچ کدها اصولا دارای الگوهای خاصی هستند که با دانستن آن الگو می‌توان به اطلاعات موجود در آن‌ها پی برد. دو سایت معروف در این زمینه وجود دارند که این الگوها را داشته و به راحتی می‌توانیم از طریق آن‌ها اطلاعات موجود در این کدها (مانند تاریخ تولید و …) را بررسی کنیم. این دو سایت عبارتند از: checkcosmetic.net و checkfresh.com.

سایت CheckFresh دارای یک منوی کشویی بسیار ساده به نام Cosmetic brand است که به شما این امکان را می‌دهد تا برند خود را انتخاب کنید. در قسمت پایین این منو نیز نمونه‌هایی از بچ کدهای مربوط به برند انتخاب شده را به شما ارائه می‌دهد. سپس می توانید کد را در کادر Batch code که روبروی منو قرار دارد، وارد کرده و دکمه‌ی Check را بزنید. بدین ترتیب جزئیات آن را به شما نشان داده و می‌فهمید که عطر شما دقیقا چند سال از تولیدش گذشته است.

لازم به ذکر است که احتمال خطا در این سایت‌ها نیز وجود دارد و گاهی اطلاعاتشان دقیق نیست. همچنین ممکن است بچ کد بعضی از برندها در این وبسایت‌ها کار نکنند؛ چون معمولا تعداد مشخصی از برندها را پشتیبانی می‌کنند. بنابراین رمزگشایی نشدن بچ کد در این سایت‌ها دلیل بر تقلبی بودن آن محصول نیست.

چک کردن بچ کد در سایت چک فرش

PAO چیست؟

عطر و لوازم آرایشی و بهداشتی چه مدت پس از باز شدن همچنان تازه می‌مانند؟ و تاریخ انقضای عطر و لوازم آرایشی چقدر است؟

در واقع ماندگاری عطر و لوازم آرایشی و بهداشتی به دو تاریخ بستگی دارد: یکی تاریخ تولید و دیگری مدت زمان پس از باز شدن (PAO یا Period after opening).

  1. PAO یا مدت زمان پس از باز شدن:

به دلیل عوامل میکروبیولوژیکی و اکسیداسیون، برخی از لوازم آرایشی در مدت زمان معینی پس از باز شدن، باید مورد استفاده قرار گیرند. روی بسته‌بندی آن‌ها، طرح یک شیشه باز کشیده شده که در داخل آن عددی نوشته شده است. این عدد نشان‌دهنده تعداد ماه‌های پس از باز شدن می‌باشد که می‌توانید پیش از انقضای محصول، از آن استفاده نمایید. به طور مثال، 36M در عکس زیر به معنای این است که تا 36 ماه پس از باز شدن قابل استفاده می‌باشد.

بچ کد - PAO چیست

  1. تاریخ تولید:

لوازم آرایشی استفاده نشده نیز پس از مدت زمانی، طراوت خود را از دست داده و خشک می‌شوند. طبق قوانین اتحادیه اروپا، تولیدکننده تنها زمانی ملزم به درج تاریخ انقضا بر روی محصولات آرایشی و بهداشتی است که طول عمر مفید آن محصول کمتر از 30 ماه (دو سال و نیم) باشد. این زمان برای محصولات مختلف متفاوت است. رایج‌ترین دوره‌ی مناسب از زمان تولید برای استفاده از محصولات زیر عبارتند از:

  • عطرهای حاوی الکل: حدود 5 سال
  • محصولات مراقبت از پوست: حداقل 3 سال
  • لوازم آرایش: از 3 سال (ریمل) تا بیشتر از 5 سال (محصولات پودری)

در کل تاریخ انقضا می‌تواند بسیار وابسته به تولیدکننده باشد.

نتیجه گیری

بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی و همچنین عطرها، روی بسته‌بندیشان تاریخ تولید و انقضا نوشته نشده است. به همین دلیل ممکن است برخی تصور کنند که این کالا تقلبی بوده و یا مشکل‌دار و غیر قابل اعتماد است. در صورتی که این تصور اشتباه می‌باشد. چون طبق قوانین اتحادیه اروپا تنها زمانی درج تاریخ انقضا الزامی است که طول عمر محصول کمتر از دو سال و نیم باشد. شما می‌توانید در صورت نداشتن تاریخ، از طریق بچ کد آن، اطلاعات تولید و انقضای محصول را بیابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *